
W ostatnich dniach kolejna osoba powiadomiła funkcjonariuszy o kradzieży pieniędzy z konta za pomocą wyłudzonych kodów płatności. Oszuści podszywali się pod znajomego w rozmowie przez internetowy komunikator i zwrócili się z pilną prośbą o pożyczkę. Za pomocą wyłudzonego kodu do płatności mobilnej ukradli 1000 złotych.
Policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Mrągowie po raz kolejny zostali powiadomieni o oszustwach za pomocą popularnego komunikatora społecznościowego. Oszuści przełamując elektroniczne zabezpieczenia do komunikatora, w imieniu pokrzywdzonych wysyłali wiadomości do znajomych z prośbą o pożyczenie pieniędzy poprzez wygenerowanie numeru kodu BLIK w systemie płatności elektronicznej. Swoją prośbę tłumaczyli różnie - od chwilowego braku gotówki, pilnej potrzeby zapłaty rachunku czy zrobieniem przelewu po niemożność zrobienia tego ze swojego konta.
Otóż polega ono właśnie na wyłudzeniu kodu do płatności przez telefon. Osoba logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Proceder robi się coraz bardziej popularny. W piątek policjanci otrzymali zgłoszenie o oszustwie metodą "na BLIK-a". Mieszkaniec naszego powiatu poinformował policjantów, że nieznana osoba podszyła się pod jego znajomego. W trakcie rozmowy przez komunikator internetowy otrzymał prośbę o pomoc finansową. Zgłaszający - myśląc, że to kolega jest jej autorem - przesłali za pomocą komunikatora kod BLIK. Jak się jednak później okazało, że to nie znajomy, a oszust wypłacił z bankomatu tysiąc złotych.
Jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, nie działajmy pochopnie. Sprawdźmy najpierw czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Jeśli otrzymamy od znajomego prośbę o przelew za pomocą BLIK-a lub o przekazanie kodu BLIK - zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności. Pamiętajmy o tym, aby NIGDY nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe, nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych. Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów.
źródło: policja