Reklama

Jak powstało prawdopodobnie najładniejsze miejsce widokowe okolic Mrągowa?

Jednym z najładniejszych miejsc widokowych najbliższej okolicy Mrągowa jest 250 m. grobla przecinająca j. Salęt. Znajduje się ona pomiędzy Popowem Salęckim a Wyszemborkiem, zaledwie 5 km od miasta. Obecnie wytyczono tą drogą Mazurską Pętlę Rowerową. Przy nasypie znajduje się miejsce wypoczynkowe i niewielka plaża. Jak powstała grobla?

Linię kolejową oddano do użytku 1 września 1898 r. budując ostatni odcinek z Biskupca do Mrągowa. W tym samym czasie wykonano etap z Mrągowa do Rucianego. Jednocześnie z linią o normalnej szerokości torów budowano linię wąskotorową z  Mrągowa do Kętrzyna. Artykuł opowiada historię tej wąskotorówki.

Linię z jednym torem o prześwicie 750 m pomiędzy stacjami Kętrzyn Wąskotorowy - Mrągowo Wąskotorowe otwarto 05.01.1898 r. Kolej obsługiwała ruch towarowy oraz regularny ruch pasażerski. Po drodze znajdowały się następujące stacje: Kętrzyn Wąskotorowy - Sławkowo Dwór – Sławkowo – Turwągi – Poganówko – Kętrzyn - Poganówko – Langanki - Zwierzyniec Mazurski - Boża Wólka – Boże – Wyszembork - Popowo Salęckie - Młynowo Mrągowskie - Mrągowo Park - Mrągowo Wąskotorowe.
Mrągowo oraz Kętrzyn to były stacje styczne, gdzie wąskotorówko docierała do linii o normalnym prześwicie. Główna parowozownia oraz warsztaty kolei zlokalizowano w Kętrzynie. W Mrągowie, Barcianach, Gierdawie, Kryłowie i Srokowie znajdowały się parowozownie pomocnicze.

Rok 1945 przyniósł nowy układ granic. Prawie cała sieć kolei kętrzyńskiej znalazła się po polskiej stronie granicy. Na terytorium Związku Radzieckiego pozostały stacje Gierdawa oraz Kryłowo. Dnia 22 lipca 1948 r. do ruchu oddano linię z Kętrzyna do Mrągowa. W roku 1962 zmieniano nazwę zarządcy na Kętrzyńska Kolej Dojazdowa.

Podróż kolejką wąskotorową trwała długo, ponieważ średnia prędkość kolejki wynosiła zaledwie 25 - 30 km/godz. W czasie podróży można było podziwiać piękne krajobrazy. Trasa wąskotorówki przebiegała, bowiem przez usypaną groblę j. Salęt Duży, piękne lasy Bożej Wólki i Gronowa, rozległe pola i ciekawe osiedla wiejskie.

Sytuacja finansowa Kętrzyńskiej Kolei Dojazdowej pogorszyła się znacząco w latach 60-tych. Przysłowiowym gwoździem do trumny okazał się konflikt z Cukrownią Kętrzyn. W 1969 roku zlikwidowano wąskotorową bocznicę do cukrowni, co było bezpośrednią przyczyną likwidacji całej kolei w roku 1971.

Robert Wróbel

Aplikacja info.mragowo.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo info.mragowo.pl




Reklama
Wróć do