Po kilkunastoletniej przerwie pasażerowie z powiatu mrągowskiego mogą wreszcie szykować się na powrót pociągów. Samorząd województwa warmińsko-mazurskiego oficjalnie potwierdził zamiar wznowienia połączeń na linii 223 na odcinku Czerwonka – Mrągowo. Pierwsze składy mogą ruszyć nie wcześniej niż w połowie 2027 roku.
Decyzja zapadła po październikowych rozmowach między PKP Polskie Linie Kolejowe, samorządem województwa i przedstawicielami gmin. PLK poinformowały, że analizują remont trasy, która — choć formalnie przejezdna — wymaga modernizacji, by podnieść dopuszczalne parametry techniczne.
Urząd Marszałkowski zaznacza, że wznowienie kursów będzie powiązane z rozpoczęciem obowiązywania nowej umowy na realizację przewozów kolejowych w regionie. Obecna umowa z Polregio wygasa 31 grudnia 2026 roku, a operator kolejowy na kolejne lata zostanie wybrany w przetargu.
Nie wiadomo jeszcze, czy obsługa relacji do Mrągowa zostanie włączona do przetargu głównego, czy ogłoszone zostanie osobne postępowanie. Zależy to od ustaleń organizatora transportu i konsultacji z samorządami lokalnymi.
Przywrócenie ruchu kolejowego na trasie Olsztyn – Mrągowo to zaledwie początek. Docelowo linia 223 ma zostać zrewitalizowana na całej długości, aż do Ełku, przywracając historyczne połączenia przez Mikołajki i Orzysz.
Władze regionu zapowiedziały powołanie zespołu roboczego, który wspólnie z PLK i lokalnymi samorządami ma przygotować harmonogram dalszych etapów inwestycji.
Ostatni pociąg pasażerski po całej trasie Olsztyn – Ełk przez Mikołajki odjechał 31 sierpnia 2009 roku Kursy do samego Mrągowa utrzymano nieco dłużej — do maja 2010 roku, kiedy to zostały zawieszone z powodu złego stanu infrastruktury.
Jeśli zapowiedzi zostaną zrealizowane, kolej powróci do Mrągowa po 17 latach przerwy.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie